Wederzijdse links staan lange tijd op de voorgrond van de meeste inkomende koppelingsstrategieën. Dit zal moeten veranderen. Google geeft nu prestaties op alle wederzijdse links. Het algoritme is gewijzigd om de uitwisseling van links door twee partijen te identificeren met als doel hun aantal inkomende links te vergroten.
Het concept van wederzijdse koppeling tart de oorspronkelijke bedoeling van Google met het algoritme. Hoogwaardige inhoud moet links aantrekken. Het uitwisselen van links is niets meer dan een wederzijdse overeenkomst om op onterechte wijze de inhoud van anderen te promoten met als einddoel het promoten van uw eigen inhoud. Google vindt dit niet zo leuk (zie Linkschema’s).
Sommigen beweren zelfs dat Google nu drie-weg-koppelingsschema’s kan identificeren (d.w.z. website A linkt naar website B, die linkt naar website C, die terug linkt naar A). Of dit waar is of niet, is moeilijk te zeggen. Eén ding is echter zeker: strategieën voor inkomende koppelingen mogen NIET gecentreerd zijn rond wederzijdse koppelingen. Deze gefabriceerde vorm van link creatie wordt niet goed ontvangen en is uiteindelijk tijdverspilling. Concentreer u in plaats daarvan op het creëren van unieke inhoud van hoge kwaliteit in een bepaalde niche. De links zullen volgen.