SEO is geen exacte wetenschap. Dit wordt duidelijk wanneer u zowel SEO als branding in een strategie probeert op te nemen. Dit proces is op zijn zachtst gezegd kieskeurig. Aan de ene kant houdt SEO zich bezig met de plaatsing van trefwoorden en woordgroepen. Aan de andere kant gaat branding over loyaliteit en cultuur van het bedrijf. Door beide kanten op te nemen, wordt de bekendheid van beide versterkt. Maar het elimineren van de een of de ander beantwoordt mogelijk niet aan alle strategische en marketingdoelen.
Nogmaals, het moet worden benadrukt dat SEO een reeks richtlijnen is en geen exacte wetenschap. Dat gezegd hebbende, kan de volgende aanbeveling worden gebruikt om aan beide kanten van de vergelijking te voldoen. Over het algemeen moeten trefwoorden en woordgroepen (d.w.z. SEO) de focus blijven van elk beginnend bedrijf, terwijl de integratie van bedrijfs- branding later in de evolutie moet verschijnen. Dit is slechts een algemene verklaring en mag niet woord voor woord worden opgevat.
De redenering is vrij eenvoudig. In eerste instantie kent niemand de naam van uw bedrijf, maar misschien zijn ze wel op zoek naar uw producten of diensten. Met andere woorden, u wilt zoekwoorden en woordgroepen targeten die gericht zijn op uw aanbod in plaats van op uw bedrijf. Naarmate u loyaliteit en geloofwaardigheid opbouwt, wordt branding belangrijker. Op dit punt wilt u misschien zakelijke berichten opnemen om de relatie met klanten te versterken en vertrouwen in uw merk te wekken.
Nog een laatste gedachte over branding: als een zoeker de naam van uw bedrijf intypt, is de kans groot dat hij uw website toch vindt. Dit komt voornamelijk door domeinnaam dat met je merk is gekoppeld. Optimaliseren voor de bedrijfsnaam is daarom in de meeste gevallen vrij onbeduidend.